Eskils historia

Vi har kavlat upp ärmarna i över 60 år. Ibland har vi till och med tagit av oss både skjorta och kavaj.

Eskils Tryckeri startades 1954 av Eskil Johansson. En man med utpräglad tävlingsinstinkt och ett stort hjärta. Det är ingen tillfällighet att han satte sin heder i pant och döpte tryckeriet till Eskils. ”Det andra gör bra ska vi göra lite bättre” var ett hederskodex som han etablerade redan första dagen.

 

historia_2

 

Tryckeriet fick en flygande start och Eskils ambitioner handlade om att vinna ett mästerskap. Både fru, barn och småningom barnbarn anställdes i företaget och familjevärderingar byggde en helt unik kultur. Under en middag med alla anställda ställde sig Eskil upp och tog till orda. ”Allt vi gör skall vara så bra så det inspirerar kunden att komma tillbaka” menade Eskil. ”Det vi gör skall vi göra tillsammans och alla ska vara delaktiga. Det skapar engagemang”. Vi ska vara ettriga och energiska och aldrig ge upp. Hur besvärligt det än är. Det gör att vi tar ansvar. Och ansvar är en dygd. Vi ska kavla upp ärmarna och kämpa för att göra kunden nöjd. Här på Eskils ger vi aldrig upp”. Det var där och då som vår värdegrund tog form.

 

Historia3_970x390

 

När middagen var klar och tredje skiftet startade på sprang plötsligt en tryckare fram till Eskil. Han berättade att den största pressen hade stannat. ”Där blev jag minsann bönhörd”, muttrade Eskil och sprang ned till offsetpressen som nu läckte olja. Där låg ett jobb för en av Sveriges största biltillverkare och väntade. ”J——lar i h—-vete” sa Eskil och tog av sig kavajen och den nystrukna skjortan. Med bar överkropp kröp Eskil under tryckpressen och knöt söndagskavajen runt en ventil. Sedan gjorde han samma sak med skjortan. Därefter låg han i två timmar under pressen och för att kontrollera statusen på läckaget. Kl. 3 på natten var hela upplagan tryckt och Eskil var svart i ansiktet men hade ett leende på läpparna. ”Nu ser ni vad jag menade”. Den händelsen inspirerade en hel generation tryckare att göra storverk.

 

historia_1

 

1988 köptes Eskils av Reimar Westerlind, ”över en tallrik ärtsoppa” på Handelsbanken. Sedan dess har Reimar med familj garanterat att vårt värdefulla arv är i goda händer. Det grundläggande målet har alltid varit uthållig och långsiktig lönsamhet, vilket i kombination med stor investeringsvilja och teknikintresse varit betydande hjälp i Eskils resa till att idag vara ett av de ledande företagen i den grafiska branschen i Norden.

”Det andra gör bra ska vi
göra lite bättre”

Eskil Johansson hederskodex


Dela
TwitterFacebookGoogle+Blogger Post

Hör av dig så berättar vi mer